Коли я починала вчитися танцювати танго, серед моїх друзів було дуже модно згадувати про його походження з barrio, а не про блиск салонів. Тому танцювати так (як ми уявляли) його танцювали в кабаках ми вважали "автентичніше". Саме канженге я хотіла навчитися танцювати в Буенос Айресі і яким же було моє здивування, коли я зрозуміла що його танцює мало хто (майже ніхто) а на уроках в основному туристи, такі як я!
Що ж таке
канженге? Словники люнфардо дають такі
визначення: «...прикм. той, що має стосунок до передмістя, грубий, вульгарний,
нижчого класу», «...танго, танцьоване з корте і кебрадами», «той, що відноситься до нижчих класів суспільства;
спосіб танцювання танго, що рясніє корте і кебрадами»
Корте (дослівно –
обрив) – це рух танцівника, що передував кебраді (quebrada – дослівно «залом» талії партнерки
назад, а потім пара легко похитувалася в такт музиці). Саме ця фігура стала популярним іконографічним символом танго.
Пабло Верон і Гісела Граф Меріно, Кебрада |
Ходять легенди про те як на мілонгах у 30-40-х
або ще й раніше забороняли корте і кебради. Зазвичай танцівники використовували
ці фігури щоб продемонструвати іншим свою майстерність.
Котре і кебради
забороняли з двох причин: по-перше раптові корте перебивали рух ронди, а по-друге у кебраді контакт між партнерами
ставав настільки тісним, що між
партнерами «не залишалося світла (просвітку)». Вище суспільство салонів було
неготове толерувати таку відвертість руху і вимагало заборонити кебраду, але оскільки вони танцювалися як зв"язка, то до чорного списку потрапив і корте.
Канженге має
цілком формальні характеристики: ноги обох танцюючих трохи зігнуті в колінах, в
пари одна вісь, тобто контакт верхньої частини тіл дуже тісний, жінка сильно
зміщена вправо. Хребет м'який, не прямий
і не напружений, ліва щока жінки торкається правої щоки чоловіка, її ліва рука
обнімає його за шию, праву він тримає в своїй і може опустити її на пояс, ліва
рука чоловіка – на талії жінки. Пара рухається або разом як у салонному танго
(чоловік йде вперед, жінка назад), або партнери рухаються біч-о-біч обличчям
вперед (обійми розкриваються). У канженге не танцюють захрести і півоти очос.
Канженге танцюється під оркестри Тіпіка Віктор, Франціско Ломуто, раннього
Канаро, Лос Тубатанго, що мають характерний ритм і "важку", "приземлену" якість музики і має таку ж властивість руху - в"язкість, неспішність, дрібні кроки (історично обумовлені: коли стиль зароджувався, дами носили спідниці, що звужувалися донизу)
Існує версія, що
корте, як раптова коротка зупинка, прийшов у танго з вуличних карнавальних
танців африканців (comparsas). Такі паузи, завмирання дійсно характерні для ритуальних танців, та, як і
більшість інформації про танго, це важко перевірити. Нестор Ортіс Одеріго,
аргентинський історик та етномузиколог
пише, що спочатку існувало слово «каєнге» (ca yenge), яке означало (з
мови Кімбунду Анголи) африканський танець схожий на кандомбе. Танцювати ca yenge означало танцювати як африканці.
У будь-якому
випадку, коли мова заходить про канженге, мова заходить про історію і небілу
історію Аргентини. Зараз в Буенос Айресі навіть існує рух аргентинського
канженге, Movimiento Cultural Canyengue Argentino. Його
абревіатура MoCCA. Це
слово - алюзія не стільки до кольору кавового напою, скільки до кольору шкіри –
між білим і коричневим.
MoCCA провели кілька фестивалів присвячених кореням танго - кандомбе, мілонзі і канженге - CaMiCando
відео з фестивалю
Юля Півторак
Немає коментарів:
Дописати коментар