Блог о танго и культуре

Блог о танго и культуре

середа, 21 листопада 2012 р.

Спіралі, химери і портеньївська ідентичність

Ці кольорові і химерні декоративні малюнки – філетес (filete) - давно стали іконографічним символом Буенос-Айреса, так само як танго - його символ музичний. Там їх можна побачити на вуличних кіосках, автобусах, вивісках, на будинках, вітринах, усіх можливих сувенірах а також, обов’язково! - в аргентинських ресторанах, кондитерських і магазинах поза Аргентиною.

"Домаші страви" - філете - вивіска ресторану
Вперше вони з’явилися в Буенос-Айресі наприкінці ХХ століття на візках вуличних торгівців різним крамом. Ці візки робили на одній фабриці і обшивали по боках рівними квадратами з фанери. Там швидко зметикували, що квадрати можна використовувати для «зовнішньої реклами». 
За справу взялося кілька італійців, які стали замальовувати стінки візків простими малюнками із двох кольорів та написів – реклами товарів. 
Відомо навіть кілька імен перших філетеадорів: Сальвадор Вентуро, Вісенте Брунетті та Сесіліо Паскарелла. Тоді зусилля майстрів напряму залежали від кількості часу, який вони мали на роботу над замовленням та кількості грошей, яку був готовий заплатити замовник.

візки з першими розписами
З часом малюнки ставали все складнішими та більш кольоровими і філетеадо перетворився на унікальний стиль декоративного мистецтва. Для нього характерні яскраві кольори, стилізовані зображення, симетрія, використання популярних образів (наприклад Карлоса Гарделя, Мафальди, Дієго Марадони або Діви Марії Луханської), перенасичення простору деталями, рамки навколо малюнків, символи (підкови, дракони, і тд.), орнаментальні шрифти та моделювання об’єму відтінками.
 Основа філетеадо – спіраль, швидше за все «підглянута» в арт-нуво, модного в той час.
Портрет Карлоса Гарделя у стилі філетеадо

Портрет Дієго Марадони у стилі філетеадо

Філете із зображенням Діви Марії Луханської
Філетеадо вийшов за межі свого контексту, ставши частиною живопису, графіті, татуювань, боді-арту, прикрас, поліграфії та перетворився на візуальну метафору «портеньївської» ідентичності.

Розписані будинки в кварталі Абасто, Буенос-Айрес

Джерела


Характерне для філете декорування фраз із "народної мудрості"

Мені у філете довго ввижався петриківський розпис, але немає джерел, що б підтверджували такий вплив української еміграції на аргентинську культуру...


TangoCult  Юлія

Немає коментарів:

Дописати коментар